BOGOSLOVSKO
SVEDOČENJE SVETE GORE Ljubovno
se odazivajući na vašu ljubav i poziv, pred vama sam da progovorim o
bogoslovskom svjedočenju Svete Gore
Atonske koja nam je po želji Bogorodičinoj darovana da bude naša
riznica i naše dostojanje zanavijek. Da
progovorim o tajinstvu koja se savršava na Svetoj Gori, na Sinajskoj
Gori, na Tavoru, gori Preobraženja Gospodnjeg – nemam ni preduslov. Ćutanje
je riječ za svetu Goru. Blagorječitost ovog ćutanja, govor je za one
koji žeđaju da razumiju. Budući
da sam primoran da besjednim, malo sam ožalošćen, ali mi je i radost
u duši, jer ću govoriti po poslušanju. Da se pomolimo da si u ovim
riječima nađe nešto od svetog tihanija Svete Gore. Sa
svim onim što je prošla i što prolazi sada, sveta Gora Atonska nam
svjedoči Hrista Boga.
Prinosi nam svjedočanstvo vjere, ljubavi i nade; svjedočanstvo života
vječnog, svjedočanstvo istinskog i jevanđelskog života i zbog toga
nam svjedoči i bogoslovski. «Kraj očišćenja je početak bogoslovlja»
piše sveti Jovan Lestvičnik. Da
se podsjetimo na nekoliko uvida u ovo svjedočanstvo. SVJEDOČANSTVO
ISTINSKOG POKAJANJA (PREUMLJENJA) Naš
Gospod, Ovaploćeno Slovo, svoju blagovijest je počeo pozivom na
pokajanje (Marko 1, 14-l5). Za nas na Svetoj Gori, to je kamen temeljac
na kojem nazidavamo život u Hristu. Pitali
su jednog starca: «Geronda,
šta je Sveta Gora?» Smjerno je odgovorio : Velika radost, djeco, biva
na nebu za samo jednog ogrjehovljenog koji se kaje. Ovdje pak, slava
Bogu, mnogo je onih koji se preumljuju. Sveta Gora – šta je drugo ako
ne dom ustorjen za pokajanje. Otkud li sve ovamo ne dolaze njeni monasi
da bi proživjeli u preumljenju. Da bi ga osjetili u dubini i odatle
sagledavali svoju ogrjehovljenost. Da ih zaboli zbog nje. Da se očiste
od korijenja strasti i da doznaju da im je oprošteno od Gospoda. Preumljenje
je svakodnevni podvig monaha Preumljenje
je nauka monaha. Svetogorac
je u pokajanju ne toliko radi nekadašnjeg duga pred Bogom, koliko radi
spoznaje da nije kadar savršeno da odgovori na ljubav prema Bogu. A
kopni od želje da mu se sav prinese. Voljan je da savršeno ispuni
njegove zapovijesti i nevoljan da ga ožalosti i najamanjom pomišlju,
suprotnoj volji Njegovoj. Nije mu milo da se i za mig oslobodi pomisli
na Boga. Atonski monah u svemu živi saobrazno riječi svetoig Grigorija
Bogoslova: «Sjećajte se Bog većma no što dišete». Darovao
nam se, znači , da vidimo da je preumljenje, dinamično stanje.
Najdoslovnije rečeno, ono je lov na Živoga Boga, lov koji nema etički
i juridički pečat. Ono je plod erosnog podviga ka vazljubljenom
Gospodu i znak dubinskog smirenja i žudnje za Bogom. Na
svetoj Gori mlađi uče od strijih, koji iako su stasali na
vidinu dobrodjetelji, još su u pokajanju i blagom plaču. «Blaženi
koji plaču, jer će se utješiti» Sveti starci vaspitavaju mlađe ne
pozivajući ih da podržavaju njihove dobrodjetelji, nego im pokazujući
koliko sebe drže grješnima. Radostvorni
plač preumljenja je etos svetogorskog monaha. Nećeš na Svetoj Gori
lako sresti kaluđera koji vjeruje da ima ikakvu dobrodjetelj, pa makar
ih imao ko zna kakve. Gospod
nas je udostoji da u našoj Grigorijatskoj obitelji živimo s jednim
prepodobnim starcem, ocem Avksentijem, koji se upokojio uoči Nedelje
Pravoslavlja, u vrijeme dok je Crkva na bdjeniju pojala «Svjetlosti
tiha», u starosti od oko
devedeset godina. Ovaj
starac je bio svet čovjek, ali je vjerovao da je grješan. Kada smo ga
pitali: «Oče Avksentije, šta radiš?», smireno je odgovorio: «Plivamu
moru sujete, ne znam ni gdje sam, ni šta radim.. bezosjećajan sam!. Zadobijajući
duh pokajanja, smirenja i prostote, agioritski monah ne licemjeri
pretvarajući se da je svetitelj. Ona nam pokazuje ono što jest,
ispovjedajući u prostoti svaku svoju pomisao koju drži za grješnu. No,
i on je čovjek koji nosi plot, i ako se stvori povod da se neki brat ožalosti,
on se neće uspokojiti ako ne napravi metaniju, tažeći oproštaj prije
zalaska Sunca. Ovdje
je sve tako ustrojeno da bude poziv na preumljenje, na duhovni podvig i
na prisiljavanje samog sebe na osvajanje Carstva Božijeg. I kako bi se
mogao svetogorksi monah uspokojiti (ulijeniti duhom), kad se svaki dan
sreće i zajedničari sa sveštenom braćom, obrascima pokajanja, i kada
se kroz svakodnevne služebe Božije i bogonadahnuta štiva pred njim
kao biseri nižu bezbrojne bogoostvarene ličnosti, koje ga potiču da
se podvizava i on, da bi postao savršen, onako kao što Hristos poziva
sve. Opitom
preumljavanja, monah Svete Gore sa godinama biva obdaren darovima .
blagoslovenim umiljenjem, srecem skrušenim
i smirenim, nepresušnim suzama, koje se mnogo puta ne mogu sakriti.
Pokajnički vapaj privlači blagodat Božiju, a monah orošen njome,
ozaren u licu, odsijava duboki mir i duhovnu radost. Oni u namjerniku
ili slučajnom posjetiocu osmi utiska stvaraju i podsticaj na potragu za
Istočnikom viđenog sjaja. Svako
dobro pripisivati Bogu i za sve se nadati na Božiju blagodat - odlika
je monaha koji se istiniski preumljuje. Ovakav monah od sebe je odagano
svaku ljudsku samodovoljnost, vjeru u samoga sebe i samodopadljivost.
Vodjen duhom pokajanja, smirenja i prostote, on izbjegava svaku mogućnost
da pučava, pa i ako to čini po ljubavi i posluašnju, osjeća se
nedostojnim da učiteljstvuje. Kada
živiš na Svetoj Gori ili je posjećuješ, osjećaš da si se našao u
čudesnom predjelu pokajanja. U njemu ne nedostaju ljudske slabosti,
nedostaci i rijehovi, ali su u toj harmoniji oni : falš i izuzetak,
bolest protiv koje se podvižnik, po pravilu, bori za iscjeljenje,
ispunjavajući zapovijesti Spasiteljeve. U srcu tada i ti osešaćč želju
da se pokaješ, da se ispovijedaš i da se boriš. Reći
ćemo nešto o jednoj učestaloj pojavi. Nije danas malo one braće koja
posjećuje Svetu Goru i ne pomiščljajući . na ispovijest. No po
nedokučivom domostroju Božijem, neki od njih nam pistupaju govoreći o
nekoj čudesnoj promjeni u srcu, zbog koje im je naušno potreban
razgovor s duhovnikom. Oni se baš ovdje ispovjedaju po prvi put u životu.
Otkrivajući svešteniku Božijem dubinu svoga srca oni u njemu
otkrivaju Boga i Bogorodicu i rađajući se za nov život, odlaze
ozdravljeni i obnovljenih sila. Belika
radost biva na nebu zbog poreumljenja mnoge ogrjehovljenje naše braće,m
monaha i vjernika koji od bludnih i zgubljenih, promislom Božijim
postaju sinov i Njegovi. U
svom svetom tihovanju, Sveta Groga Atonska produžava da propovijeda
preumljenje i neprestano podsjeća da se ono ne iscrplkjuje jednim
hladnim klišeom moralističkog samoopravdavanja nalik na farijsejsko. Dabnašnji
humanizam i pshilogija sagrađei na nepravoslavnom hrišćanskoj
antropologiji uporno izvjegavaju i nepokolebljivo prećutkuju fenomen
grijeha. A on je poslije čovjekovog pada postao antropooški stvarnost.
On ne iščezava ni onda kada sami sebe ubijedimo da ne postoji. Samo je
jedan način kojim se bogostvoreni čovjek oslobađa težine i
vinovnosti grijeha – oproštajem svog Sazdatelja i Tvorca. Samo tada u
čovjeku iščezavaju posljedice grijeha, sukobi u unutrašnjem čovjeku
koji su uzroci potresa, neuroza i psihopatologije,
i samo tada unutrašnji čovjek oživljava u slobodi ljubavi. SVJEDOČANSTVO
ŽIVOGA BOGA Živeći
u blsagodati preumljenja, sozercavajući Boga monah Fa i osaznaje, Boga,
koji je Istina, a ne nekakva ideja o Njemu Bog
Blagovjesti je Emanuil – s nama Bog – i mi opitno okušavamo
zajednicu S Njim. On nije nepristupni bog Filosofa niti pak apsolutna suština
zapoadnog čovjeka, nego Onaj koji iako po svojoj suštini ostaje nepričastan,
ipak svojim bošžanskim energijama izlazi iz Sebe i iz beskrajne
ljubavi dolazi da bi se sreo i sjedinio s čovjekom. U Crkvi Božijoj se
uvijek vjerovalo u razlikovanje Božije suštine od božanskih energija,
kao što se ogleda u djelima Svetog Vasilija Velikog i ostalih otaca.
Sveti Svetogorac Grigorije Palama bio je prvi koji je sistematski izložio
učenje Crkve o tome kada je zapadni monah Varlam u XIV, vijeku osporio
svetogorskim monasima mogućnost opita Boga kao nestovrene svjetlosti. Crkva
je velikim saborima u Konstantinovom gradu opravdala svetog Grigorija
Palamu i poznala njegovo učenje pravoslavlja. Naučeni
od njega, kažemo da će samo kroz čišćenje srce od korijenja
sgtrasti, pričešćivanje i sudjelovanje u svetim tajnama čovjek moći
da postane bogovidac; i gledajući u Hristu nestopvrenu svetlost Svete
Tgrojice, i zajedničareći sa njom, moći će da se sjedini s Bogom, da
postane bog po blagodati. Ispovjedamo
takodje i da je bog prisutan u svojoj tvari svoji nestvorenim energijama
i da se njima ulazi u svijet, osuštastvljuje ga, sadržava i vodi. Ako
je pak Bog, kako Latini tvrde, samo suština bez božanstvenih energija;
ako je blagodat tvar (na), tada je čovjeku nemoguće opitaovati Boga,
biti bogovidac i postati bog po blagodati. Jer tvar (tvarna blagodat) ne
može obožiti tvar (stvorenog čovjeka). Pa ni sam Bog ne može biti
prisutan i djelovati lično u tvari. Ako je nestvorena blagodat sila Božija
odsutna iz prirode, treba da je zamjene nepokolebivi prirodni zakoni,
onako kao što je odsustvo nestvorene blagodati u životu crkve i hrišćana
na zapadu nadomješteno moralističkim juridičkim sistemom
vozglavljenim u papi. Bog
za čovjeka, postojao On ili ne, neće imati značaja sve dok On
čovjeka ne obožuje. Ovom konstatacijom objašnjavamo pojavu bezbožništva
na zapadu i ustrojavanje nauke i filosofije na kamenu ateizma. Boli
saznanje da smo i mi, prelašteni zapadom sholastičkom mišlju,
zaboravili, pa nekada i osuđivali svetog Grigorija Palamu. Ova
katastrofalna greška povuka je za sovom mnoge druge . dovoljno je da
pomjenemo široku zamjenu pravoslvanog bogoslovlja (asketike i
pastirstva) intelektualno – idolološkom teologijom i moralističkim
obrazovanje, glavnim vinovnicima rasprostiranja nominalog hrišćanstva,
koje će se neimonovno survati u ambis bezbožja. S
druge strane mnoge, pretežno mlade, duše iznemogle od materijalizma,
izašavši iz zamračenog lavirinta, traže u pogrešnom smjeru – u
mističnim opitima i eksperimentima misticizma istočnih religija ili u
vještačkom raju narkotika koji se kasnije neizbježno pretvara u
stvarni pakao. Pomisao
da je pravoslavlje samo egzotika, ritual, obred i ceremonija njima
zatvara oči za tajinsko o sozercateljno ljepotoljubno predanje umnosrdačne
molitve koja vjernome daruje božanski opit: «Blaženi su čisti srcem
jer će Boga Vidjeti». Na
našem pustinjskom univerzitetu do danas
se predaje nauka o otkrivenju srca kao ontološkog centra
postojanja ličnosti; njihovo sjedinjenje u Hristu i viđenje Boga. Isihazam
je obožujući . veli sveti Bogoslov Grigorije . pomaže nam da istinski
poznamo sebe i Onoga koji nas poznaje od Predvječnog Svjeta. SVJEDOČENJE
BOGOČOVJEKO-CENTRIČNOG ŽIVOTA I ETOSA Poznanje
živoga Boga, darovano u preumljenju, pomaže vjernome i
bogozaljubljenom da slobodno pristupi sitinskom Istočniku, izvoru i
centru života, sivijeta i čovjeka – Trojčinom Bogu. Pomaže
mu da živi ne antropocentrično no teantropocentrično. Centar žoivota da bude Bog, u Hristu Bogočovjeku. Kad
čovjek zaživi bogočovjekocentrično, zaživljava evharistijski. A to
znači da u sredini u kojoj je, prima ljude i sabitija kao darove od
Boga, sa blagodarnošću ih Njemu uzvraća, i Njemu i Njegovoj djeci
prinosi sebe. U
Božijim darovima svete evharistije, u hljebu i vinu, hrišćanin u
Hristu i preko Hrista samog sebe i sav svoj život prinosi Bogu. Hljeb i
vino sadrže u sebi sve to jesmo i što želimo. Otac Nebesni prima naše
darove i prinosi nam ih kao Krv i Tijelo Hristovo. I njima, daruje nam
savi svoj svetotrojični život. Tako
život Božiji postaje nama život. Baistinski ćemo zaživjeti u Duhu
kada se pričestimo od Njegovog života. Raspeti
i vaskrsli Sin Božiji, izljubavi za nas žrtvovan i prinesen, oblagodaćuje
sadjelatnika u evharistiji, hrabreći ga da Mu se upodobi, da bi
sudjelujući u Njegovoj žrtvi i ljubavi po Njegovom obrascu i on
ljuobnmo prinio sebe svojoj braći. Zato
kažemo da teantropocentrični život sam po sebi podrazumjeva život ui
evharistiji, u Crkvi i u žrtvi. Duh
našeg vremena je atropocentričan i zbog toga nevharistijski,
neliturgijski i nesamožrtven. Nije oličen bogoljubljem i
bratoljubljem, već je označen korjentim samoljubljem. Sav društveni
sistem je ustrojen baš na samoljublju U
kuli koju je izgradio čovjek, a u kojoj važi samo jedno pravilo - da
je čovjek centar svega . preživljava li kako i opstaje li čovjek od
bolesti koja se raširila u njoj? Mi registrujemo simptome virusa
koji se duboko zapatio, virusa shizofrenije! Danas sekularizovani
hrišćani, stapajući se sa svijetom i bivajući jedno s njim, živi u
unutrašnjoj rascijepljenosti. Načas blagočestivo, kad je u hramu, a
onda sasvim ravnodušno kada je van njega. Njegova pobožnost, koja je
veoma daleko od predanjske crkvenosti i pobožnosti, već je go
individualizam i sentimentalizam. Iako je liturgijski život Crkve za
njega nešto dobro, ipak one ima drugostepeno značenje. U suštini, ne činimo ništa drugo nego se odvraćamo sa puta otaca, od kojih smo naslijedili da se van svete liturgije svijet nikad ne može reintegrisati i preobraziti u Crkvu. I pokušavaomo da ono što je Bog po svom domostroju, unutar svoje Crkve i u liturgijskom životu, ustrojava za svijet – zamjenimo onim što sami činimo za njega: socijalnim (haritativnim) djelatnosima, dipollmatskim srededstvima itd. Istina, nekako se i nadamo da će Crkva poboljšati svijet, da će mu pomoći, ali i ne pokušavo da sav svijet postane Crkva . da se usadi iu Tijelo Hristovo, da umre i da vaskrsne. Zato trba da pazimo, jer čineći ovako samouvjereno, nismo daleko od iskušenja da postanemo «zahvalni gostoprimnici» sekularizovanom društvu, koje apaludira ljudima Crkve kada se služe aršinom ćesara. Raširen
sa zapada, čovjekocentrični humanizam je našao najpogodnije tlo u
obezlitugrisanom bitiju pravoslavnog čovjeka i pretapajući i prelestno
pervrednujući (sve oko njega), zatvorio mu je ionako zamagljene oči,
osljepljuući ga za predanje naših bogonosnih otaca; za sveštene
kanone i dogmate, koji nam se – ako
se ne žive – čine ne kao život i otkrivenje, nego kao
zatvor; za monaštvo kao ljubomudrije i život svjedoka ranohrišćanske
Crkve i etosa; za (romejski osmišljenu) ikonu kao projaviteljku tajne
ovaploćenja Slova (Logosa) Božijeg, za vizantijsko pojanje kao dijalog
čovjeka s Bogom; za Svetim Duhom vođeno i rukovođeno graditeljstvo
hrama i arhitektonske cjeline oko hrama; za saborsko funkcikonisanje
tijela Crkve; i za mnoge druge stvari. Po
blagovoljenju Božijem, na Svetoj Gori je kao život i etos sačuvano i
preneseno bogočovjekoizvorno predanje Crkve Božije. Istočnik
nam je Sveta Trojica u Hristu, a cilj – sjedinjenje s Bogoom. Sav život
da prinesemo Bogu i vozglavimo (rekapituliramo) u Njemu. Svakodnevna
bogosluženja, rad, posluašnje, trepeza, gostoljublje izviru iz svete
evharistije i uviru u nju. Građenje sabornog hrama u srcu svete
obitelji je dovoljan znak ustremljenosti žitelja
atonskog antigrada. «Gospode
Isuse Hriste, Sine Božiji, pomiluj me...», trudi se monah da se moli u
keliji, na poslušanju i u rukodjelju. Jer je, piše sveti Simeon
Solunski, hrišćanin onaj koji je sav u Hrisu; i misli na Hrista, i
brine se, i poučava se, i živi, i kreće se za Hrista; i samo Hristom
diše i Hrista nosi u sebi; i želeći da nema ništa do Hrista; i samo
Njega na dar dobije, da mu Hristos bude i bescjeni biser i rzinica
velika, i život, i svjetolst, i sladost i carstvo vječno.» Pomenućemo
da je pobožnost dobrih atnosnskih vojnika prema Nebesnoj Carici i
sveogorskoj Presvetoj Bogorodici – sa hristocentričnim pečatom. Jer
onaj koji ljubi Sina, ne moeže da ne voli i Majku. Mater je pak ona
koja nas privodi sinu i pomaže nam da Ga zavolimo. Dobiješ
li blagoslov da dođeš na Svetu Goru, otkriže ti se svijet u svemu
različit od do tada viđenog. Daje ti se da uđeš u jedno različito
carstvo . u ono koje dolazi. Pričešćuješ se tim carstvom, i predokušavaš
ga. I već si osviješten i u zdravoumlju – znaš da je bogočovjekocentrični
kriterijum Svete Gore postao i tvoj sopstveni. Otvaraš se u srcu da
vidiš brigu i ljubav Bogorodičninu i svjedoka te ljubavi –
svetogorksih monaha. Preko Njenih odgovaraš na njihov roditeljski
pozviv i djetinje simreno se oropavap nisposlanom blagodaću da bi počeo
od početka, da predanjskije, crkvenije i pravoslavnije da blagočestvuješ
(budeš pobožan). I hoće li se naći neka sila ovoga svijeta da te
spriječi u tvojoj odlučnosti da zadobiješ predokušano carstvo Božije?
Znajući da se ono s naporom zadobija, uzljubljuješ podvig posta,
bdenja i bezmolovija da bi zadobio srdačnu molitvu. I ako ne uspijevaš
da postigneš to i monasi, niko ti ne oduzima radost ljubavi jer živiš
tipikom i duhom monaškog života. A Gospod kao Jedini Čovjekoljubac ne
samo djelo nego i namjeru od čovjeka prima kao djelo. SVJEDOČENJE
ŽIVOTA U ZAJEDNICI Sveta
Gora svjedoči o tajinskom životu u Hristu. U isto vrijeme svjedoči i
jevanđelski prototip za ustrojavanje života u zajednici. To nije neobično,
jer je tajinski život . zajedničarski život, budući da samo u njemu
čovjek zajedničari s Bogom i svojom braćom. A
čitajući Djela Apostolska otkrivamo: «A svi koji vjerovahu bijahu na
okupu i imahu sve zajedničko. I tekovinu i imanje prodavahu i razdavahu
svima kako je kome bilo potrebno.Isvaki dan bijahu u hramu, i domaći
hljeb po domovima, primahu hranu s radošću i u prostoti srca, hvaleći
Boga, i bijahu omiljeni kod cijeloga naroda» (Djela 2,44-47). Ova
blagoslovena jerusalimska zajednika blagoslvom Božijim produžava u opštežićima
koja čine srž svetogorskog monaštva. Manastirske
trpeze se svakodnevno priguotovljavaju ne samo za monahe nego i za braću
poklonike i posjetioce. Ovo se do dans zadražalo samo na Svetoj Gori,
žrtvom i trudom otaca. Duhovna
i veštastvena blaga se razdjeljuju braći u ime Hristovo . Na Svetoj
Gori osjećaš Crkvu ne kao zatvoreni krug koji ne sabira druge, nego
– kao što se vidi na ikoni Pedesetnice . kao otvoreni pokukrug ruku
rašireni u zagrljaj koji priziva i sabira sav kozmos. Zakonodavac
i bogoslov zajednice sveti Vasilije piše o njoj: «Najsavršenijom životnom
zajednicom smatram onu u kojoj je isključena privatna svojina, udaljen
iz nje svaki misleni rat i izgnan svaki nemir, kavga i razdor. Naprotiv,
sve je zajedničko: duše, misli, tijela i ono što hrani tijelo i služi
mu. Bog je zajednički, zajednička pobožnost, zajedničko spasenje,
zajednički je podvig, zajednički su trudovi, zajednički su vijenici,
pojedinac je mnoštvo (zajednica) i jedan nije sam no je i u unutrašnjosti
sa mnoštvom. Šta može da se poredi s ovim životom, šta je blaženije
od njega? Jedni
su drugima sluge ravnopravne, jedni drugima gospodari... jer
ljubav je ta koja čini da se iako slobodni potčinjavamo jedan drugome». Tako
monasi ljubavlju dolaze u predpadno stanje Adamovo, kad grijeh nije bio
rascijepio jedinstvenu čovjekovu prirordu. Oni podržavaju doslovno
Hristov život u saboru apostola, «gdje je sve bilo zajedničko gdje se
Spasitelj prinosio svakom ličnosno u svojoj Svojoj punoti. Revnujući
prema životu angelsko, sa tačnošću čuvaju zajedničarenje saobrazno
njima (apostolima)» («Asketska pravila», Sveti Vasilije Veliki). Ovo
zajedničarenje i jedinstvo monaha otkriva ljudima blaga kojima
smo obdareni poslije ovapoloćenja Spasiteljevog. «Jer je to
sadržina Sapsiteljevog domostroja po tijelu, da sabere čovjekovu
prirodu samu u sebi i u Njemu, i da ponovo vaspostavi početno
jedinstvo, od koga ga je jednom udaljio lukavi rascjep. Kao što dobar
ljekar spasonosnim lijekovima ponovno spaja razdijeljene dijelove
tijela,» karakterističan je bogoslovksi i hristološki pogled svetog
jerarha. Sveti Vasilije nam
govori o zajednici učvršćenoj na kamenu koji je Hristos. U
pravoslavnom opštežiteljnom monaštvu nalazimo načela istinskog rješenja
socijalnog problema. Rješenja istinskog i ljudskog koje neće
zanemariti duhovnu i bogovidnu prirodu čovjekovu. Svojevoljno
smiren, nestjažateljan (koji ne stiče) i slobodno potčinjen po
obrascu Spasiteljevom, monah Svete Gore ćuteći mnogo silnije
propovijeda vjeru, žrtvu, smirenje, ljubav, pravednost, mir –
preduslove istinske slobode. SVJEDOČENJE
PRAVOSLAVNE VJERE Martirijum
Svete Gore je mnogo važan kada govorimo na temu pravoslavne vjere. Podvig
i borba otaca Crkve, koji su i naš podvig i borba, bila je da se sačuva
neizmjenjenom predata vjera, jer su oni znali da i njmanje odstupanje od
vjere bezuslovno vodi u veće i da pogrešan dogmat vodi u pogrešan život
i pastirstvovanje koje rizikuje čovjekovo spasenje. Danas
se pod pritiskom sekularizma prenebregavaju dogmati i predata nam
pravoslavna eklisiologija, i postoji zanos za nekakavim sjedinjenjem «crkava»
na praktičnom planu, a da se ne smatra potrebanim jedinstvo u vjeri. Prosto
i mudro reče jedan starac: «Dogmati ne ulaze u Evropsku ekonomsku
zajednicu.» Često smo slušali starce kako vele: «Kako je moguće,
djeco, da primimo Latine a da oni ništa ne izmjene, i da u isto vrijemo
palimo kandilo pred Protatom na livadi na kojoj su ubijeni oni koji su
izobličilii Latinofranke, monasi i laici – mučenici koje osjećamo
kao svete? Ako oćutimo o vjeri kada je u opasnoti, zašto onda sjedimo
tolike godine na ovim stijenama?» Istina
je ta da je onaj koji proliva krv - da bi ne on nego Hristos zaživio u
njemu. Osjetljiv na dogmate blagočešća. Jer su svetogroskom monahu
dogmati život i otkrivenje, i imajućii opit Ipostasne Istine, Hrista,
on ne moeže da se udalji od nje u njenom dogmatskom izrazu.
Crkva
je uvijek imala pred očima tu osjetljivost monaha. Mudri i sveti monasi
su ne jednom bili stubovi i ispvojednici pravoslvne vjere, kao sveti
Maksim Ispovjednik, i još mnogi drugi koji su usmjeravali rad
Vaseljenskih sabora. Pored
Agiorite Grigorija Plame, još mnogi drugi oci Svete Gre su bili
pozivani na velike sabore Vaseljenske patrijaršije da bi posvjedočili
pravoslavnu vjeru. Evo
šta govori svjetilo Crkve, sveti Teodor iguman Studitski: «ako dakle
postoje monasi u naše vrijeme, neka to pokažu na djelu, jer je djelo
monaško da se ne podnosi ni najmanja novotarija u Jevanđelju, da ne
budu osuženi za pogubljenenje duše brfadće laika ako (monasi) postanu
primjer jeresi i zajedničarenja s jereticima ... I na drugom mjestu piše:
«Koji su ti što su se do krvi suprostavili u borbi protiv grijeha?
Nisu li to naši blaženi oci i braća, kako iz naše obitelji tako i iz
ostalih? Vaistinu je to za monahe dostignuće i podvig; monasi su
stubovi Crkve i veliko je dostojanstvo koje nam darova blagodat Božija». No,
da ne pomislimo da je borba Svetogoraca samo antijeretička. Prije svega
je ta borba da se u sebi ostvari i projavi punota Istine i Život koji
je u Crkvi. Jer su bol, uznemirenost i protesti svete Gore oduvijek bili
– a i sada su – samo stihije borbe za punotu (pliromu) sabornosti.
Da se ne preinači Jevanđelje. Da ne bogoslovstvujemo – po riječi
svetog Grigorija Bogoslova – aristotelovski (sholastički) no ribarski
(apostolski). Da ne izgubimo mogućnost oboženja i nestvorene
svjetlosti shvatajući blagodat kao stvorenu (tvarnu) . Da ne spadne
Crkva od Tijela Hristovog na antropocentričnu instituciju. Da ne pomiješamo
i ne zamjenimo «bezgrješnim» papom istinsku bezgrješnu, u Crkvi
uvijek prisutnu, prosvjetljujuću blagodatnu
silu Utješitelja. U
sinergiji s Bogom, mi monasi Svete Gore sa svetim arhijerejima, sveštenoslužiteljima
i s vjernim i hristoljubivim narodom u svijetu nećemo se nikad
saglasiti sa pojavom najmanjeg odstupanja od dogmata pravovjerja i blagočešća. Ovo
kažem jer volimo Boga koji je Istina. No i zato jer istinski volimo
inoslavne kojima će se pomoći samo
ako se privedu u sretenje s Istinom koja spasava. «Poznajte Istinu i
ona će vas osloboditi.» +
+ + Sveta
Gora se ne može istinski upoznati kroz jednu ili dvije posjete. Još
manje se ona može upoznati ako joj se priđe gordom logikom uma. «Blaženi
su siromašni jer je njihovo carstvo nebesno» I svetogorski monah
ukoliko biva siromašniji utoliko dublje se uvodi u tajnu Svete Gore. Jakov
vidje ljestvicu koja je vodila ka Bogu, sa angelima koji su se spuštali
i uspinjali na Nebo. «Kako je strašno ovo mjesto. I nije ništa drugo
do dom Božiji i same dveri nebesne». Jakov se borio s Bogom. Na Svetoj
Gori monah se bori s Bogom. Razgovara s Bogom, s Bogorodicom, sa
svetima. Čineći sebe Njegovim svjedokom, Svetogorac u svijetu svjedoči
ljubav božiju prema čovjeku.
Sa engleskog
Jerođakon Jovan Ćulibrk Svetigora,
br.43-44, Božić 1995-96.
Str. 30-34 |